سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کانون وکلای جوان

مطالبه خسارت از شهرداری

 

 

مطالبه خسارت از شهرداری منوط به تصدیق و ورود خسارت از ناحیه شهرداری در دیوان عدالت اداری است.

دادگاه صالح و هزینه دادرسی دعوای مطالبه خسارت از شهرداری 

جهت طرح دعوای خسارت علیه شهرداری خوهان پس از تصدیق خسارت در دیوان عدالت اداری باید در دادگاه صالح، که طبق قواعد عام قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه عمومی محل اقامتگاه خوانده یعنی حوزه ی قضایی محل وقوع شهرداری است طرح دعوا نماید. البته اگر خسارت تقویمی خواهان تا بیست میلیون تومان و کمتر از بیست میلیون تومان برآورد شود در این صورت شورای حل اختلاف محل صلاحیت رسیدگی دارد.

موسسه حقوقی دادپویان حامی

چنانچه شهرداری یا هر یک از مامورین شهرداری بدون اجازه مالک ملکی را به هر دلیل تصاحب نمایند و یا موجب ورود خسارتی به شهروندان گردند،می­توان تحت عنوان تصرف عدوانی  یا مطالبه خسارات ناشی از تخریب ، مطالبه اجرت المثل ایام تصرف از شهرداری و موارد مشابه دیگر از شهرداری شکایت نمود.

همچنین هرگاه در میزان عوارض که از سوی شورای شهر معین می شود اشتباهی در تعیین میزان عوارض صورت گیرد، در چنین شرایطی افراد معترض به عوارض شهرداری می­توانند از شهرداری شکایت نمایند.

در کجا باید از شهرداری شکایت نمود؟

 بر اساس اصل 173قانون اساسی، جهت رسیدگی‏ به‏ شکایات‏، تظلمات‏ و اعتراضات‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ مأموران‏، واحدها یا آیین‏ نامه‏‌های‏ دولتی‏ یا شهرداری و احقاق‏ حقوق‏، آنها می‌توانند به دیوان‏ عدالت‏ اداری‏ مراجعه نمایند.

چنانچه رای دیوان یا رای دادگاه حقوقی علیه دولت یا شهرداری صادر گردد، رای به واحد اجرای احکام و نهادی که باید رای را اجرا نماید، ابلاغ می‌شود و آنها مکلف به اجرای حکم دادگاه هستند.

خسارت به اشخاص خصوصی در اثر اجرای طرح های عمومی

دستگاه های اجرایی که در اجرای طرح های مصوب، موجب سلب مالکیت شهروندان با استفاده متعارف از املاک، جهت منافع عمومی گردند، مسول پرداخت قیمت یا خسارت وارده هستند بنابراین چنانچه زمین فردی در اثر احداث کانال برق از حیز انتفاع خارج گردد مستحق دریافت خسارت است و شاکی می تواند جهت وصول مطالبات از شهرداری اقدام نماید.

در صورت هرگونه مشاوره حقوقی در خصوصدعاوی قراردادی با شهرداری به ویژه دعوای مطالبه خسارت از شهرداری می توانید با موسسه حقوقی بین المللی دادپویان حامی با بیش از یک دهه سابقه در زمینه پیگیری دعاوی شهرداری، تماس حاصل فرمایید.